Kolmen kehän sirkus 7: Maisteri Rantaman lyhyen kantaman matalalento, osa 3
Arvostelunsa viimeisellä
palstalla Rantama yrittää käsitellä muutakin kuin vain yhtä Kolmen kehän
sirkuksen kolmestakymmenestä esseestä, mutta tekee sen perusteettomien
yleistysten ja helposti vääriksi osoitettavien väitteiden avulla.
Rantama kirjoittaa: ”Eskelinen
sanoo johdannossa Kolmen kehän sirkusta jäähyväisikseen
kirjallisuusesseistiikalle. Jos tämä pitää paikkansa, jäähyväisissä on ikävä
keräilyerän tunnelma. Kirjassa on otsikkoa myötäilevä kolmiosainen rakenne ja
sitä tukevia hienoja taittoratkaisuja, joista vastaa graafinen suunnittelija Kaarina
Tammisto, mutta näiden rooli tuntuu olevan samalla peittää uusien ja
relevanttien tekstien vähäisyys. Eskelinen on sukeltanut arkistoissaan
velvollisuudentuntoisesti aina vuoteen 1999 saakka kuin täyttääkseen
poikkeuksellisen laajan esseekirjan puitteet.”
Kommentti. Kolmen kehän
sirkuksen 448 painetulla sivulla on 18 uutta ja 8 aiemmin julkaistua
kirjoitusta sekä yksi aiemmin julkaistusta romaanin osasta esseeksi konvertoitu
teksti. Mainitut kahdeksan aikaisemmin julkaistua tekstiä ovat Ennen ja jälkeen
postmodernismin (1999), Digitaalinen dominantti, bioteksti ja psykosomaattinen
käyttöliittymä (1999), Avantgarden historiaa vasta-alkajille (2008), 50
katkelmaa kokeellisesta kirjallisuudesta (2011), Leevi Lehdon Ulysses (2013),
Myötähäpeää ja vastakaanonia (2014), Vaihtoehtoinen kirjallisuushistoria (2017)
ja Ouliposta post-Oulipoon (2018). Ne vievät 448 sivusta peräti 140 sivua eli
vajaan kolmanneksen. Jos näihin lisää kolme netistä löytyvää liitännäistekstiä
– In the Event of Text (2001), Merkintöjä erään tuntemattoman kirjallisuuden
tuntemattomaan historiaan (2014) ja Kirjallisuuskritiikki ja kirjallisuuden
diversiteetti (2018) – Kolmen kehän sirkuksen ”sivumäärä” onkin noin
500, joista aiemmin julkaistujen tekstien osuus on vajaat 200. Näistä aiemmin
julkaistuista esseistä Rantamalla ei ole mitään asiallista sanottavaa tai
kritikoitavaa. Sen sijaan hän jakaa lukijoilleen tympeän ikävystyneisyyden kokemuksensa: ”Lukukokemus on
kuin vierailu kauan sitten hylätyssä museossa, jossa auringossa leijaileva pöly
juuttuu kurkkuun.” Tämä kvasiargumentti on yhtä typerä kuin perustelematta
jätetty väite uusien ja relevanttien tekstien vähäisyydestä. Kyse näyttää
olevan vain tarkoituksellisesta mitätöinnistä vailla ensimmäistäkään
perustelua. Ja tietysti siitäkin, ettei runo-orientoitunut Rantama tunnu oivaltaneen
esseegenren perusasioista edes sitä, ettei ole millään lailla epätavallista,
että esseekokoelmiin tai -teoksiin sisältyy aiemmin julkaistuja esseitä.
Rantaman lukemisen tarkkuudesta
kertoo seuraavakin sitaatti: ”Eskelinen mainitsee useita kesken jääneitä
projektejaan, myös esseekirjoja, joiden synopsikset kuulostavat tähän
toteutuneeseen verrattuna suorastaan nerokkailta.” Mainitsen tosiaan kolme
kesken jäänyttä esseekirjahanketta, mutta Rantaman olisi kannattanut huomata,
että Kolmen kehän sirkuksen esseistä kolme on peräisin noista hankkeista
– painettu teoshan päättyy kahteen esseeseen, jotka oli kirjoitettu Laura
Lindstedtin kanssa tekeillä olleeseen dialogiesseekokoelmaan.
Rantaman henkinen laiskuus
huipentuu kuitenkin vasta kun hän mainitsee kansainvälisyyden: ”Kansainvälisen
keskustelun esittely vaatisi kirjoittajalta tasapainoisempaa otetta. Nyt
monista aiheista ei muodostu luotettavaa kuvaa, kun Eskelinen marssii
taistelukentälle pistäytymättä lähtöruudussa.”
Kommentti A. En pyri esittelemään
kansainvälistä keskustelua vaan osallistun siihen, kuten olen jo parin
vuosikymmenen ajan tehnyt.
Kommentti B. Jätän lähtöruudut
niille, jotka eivät tiedä tarpeeksi. Teoksessa on myös lähde- ja kirjallisuusluettelo ja olisi ollut toivottavaa, että Rantamakin olisi aloittanut sieltä.
Kommentti C. Mitä Vesa Rantama
tietää kansainvälisyydestä ja kirjoituksen luotettavuudesta ja epäluotettavuudesta minuun verrattuna? Jos uskoisin Rantaman tunnistavan ironiaa, voisin kysyä do you feel
lucky, punk?
Kommentti D. Olen luonnehtinut yhtä Rantaman ilmeisesti tarkoittamia ”kansainvälisiä
aiheita” käsittelevää 70-sivuista kokonaisuutta ”epäluotettavien miniesseiden
sarjaksi”. En aio vielä selventää mitä tällä tarkoitan paitsi myöntämällä, että
käytän ja olen ennenkin käyttänyt muunneltuja fiktiivisen proosan keinoja
esseissäni.
Saatan olla sitäkin mieltä, että
esseen pitäisi olla muutakin kuin glorifioitujen somemielipiteiden kooste, siis
juuri sellainen tykkään-en tykkää-ei nyt kiinnosta-mutta voin olla
väärässäkin-räkäisy kuin Rantaman Hesarin perinteistä linjaa noudattava
arvostelu on. Pienen, mutta pikantin poikkeaman linjaan tuo Rantaman
lukukokemuksen emotionaalinen ristiriitaisuus. Rantaman mukaan taidan
”intohimoisen kiistakirjoituksen” ja sen vuoksi minua voi ”suositella varauksetta
yliopistoihin kirjallisuusteorian sisäänheittotuotteeksi” vaikka ”inspiraation
lopahtaminen aistii.” Noilla eväillä en aisteihini luottaisi vaikka ne veisivätkin pikku-Tarkaksi Tarkan paikalle.
Samankaltainen kaksijakoisuus luonnehtii myös Rantaman arvostelun paperi- ja verkkoversiota. Edellisen ingressissä todetaan, että "Markku Eskelinen tunnetaan provokaattorina, mutta vähemmälle on jäänyt hänen suuri panoksensa kirjallisuuden kehittämiseen." Jälkimmäisen ingressissä sen sijaan väitetään, että "uudet ideat ovat vähissä ja arvostelun kohteet eläkkeellä Eskelisen esseekokoelmassa." Tämä on selkeä valeuutinen: arvostelun kohteet ovat syntyneet 1930-1980-luvuilla, joten valtaosa heistä ei ole eläkkeellä. Kolmen kehän sirkuksessa arvostelun kärki ei kuitenkaan ole henkilöissä vaan monenlaisissa kirjallisuusteoreettisissa ja -historiallisissa konstruktioissa, esimerkiksi oulipolaisen teoretisoinnin sokeissa pisteissä, joiden arviointiin sen enempää Rantamalla kuin Hesarin otsikkonikkareilla ei ole vähäisintäkään kompetenssia.
Rantaman arvostelusta ja sen verkkoingressistä paistaa todennäköisesti Jälkisanojen pintapuolisesta lukemisesta seurannut odotushorisontti, jossa kiinnostavaa on vain se, keitä kritisoidaan ja haukutaan ja kuinka ilkeästi, eikä suinkaan se mistä, mitä ja miten kirjoitan ja millaisessa suhteessa esseet ovat toisiinsa ja teoskokonaisuuteen. Tämän seurauksena 500-sivuinen teos jää käsittelemättä ja kutistuu 20-sivuiseksi esseeksi, jonka sarkasmia Rantama ei tunnu ymmärtävän. Koska Rantamalle tärkeintä ei ole arvosteltava teos vaan Helsingin Sanomat ja Pekka Tarkka päätin sittenkin lähettää Tarkan tohtorin arvon perumista ehdottavan tutkimuspyynnön Helsingin yliopiston humanistiselle tiedekunnalle (kirjaan painettunahan tutkimuspyynnöllä ei ole performatiivisia seurauksia). Kiitos, Vesa.