Kolmen kehän sirkus 6: maisteri Rantaman lyhyen kantaman matalalento, osa 2
Tässä osuudessa enimmäkseen vain siteeraan ja kommentoin Rantaman arviota Kolmen kehän sirkuksesta, joka täyttää koko sivun Hesarissa. Jostain syystä Rantama tärvää siitä noin neljänneksen muistelemalla kokemuksiaan 35 vuotta sitten julkaistuista Jälkisanoista, joten voisimmekin kysyä kuka tässä onkaan takertunut menneisyyteen, kirjailija vai kriitikko.
Jälkisanoista jaarittelun
jälkeen Rantama siirtyy kiittelemään panostani ”erityisesti suomalaisen
proosakirjallisuuden edistämisessä”. Tästä olen jäävi sanomaan muuta kuin sen,
että jos pitää paikkansa, että olen, Rantaman mukaan, ”tinkimättä edistänyt
kirjallista monimuotoisuutta niin teorian, kirjallisuushistorian kuin itse
kirjallisuudenkin piirissä”, niin osa mahdollisesta vaikutuksestani sisältyy
muutamiin aiemmin julkaistuihin teksteihin, jotka olen sijoittanut osaksi Kolmen
kehän sirkusta. Tässä tullaan myös siihen, että aiemmista esseeteoksistani
osuvin vertailukohta tai taustakangas ei ole Jälkisanat eikä Haavikko
2001 vaan Digitaalinen avaruus siitäkin huolimatta, ettei
elektroninen ja ergodinen kirjallisuus ole kuin yksi monista Kolmen kehän
sirkuksen aiheista. Toinen relevantti taustateksti tuotannossani on Raukoilla
rajoilla, koska ei olisi täysin väärin väittää Kolmen kehän sirkuksen
käsittelevän kirjallisuushistoriaa, toki sillä tavalla laajasti ymmärrettynä,
että myös 2000-luvun alun virtaukset kuuluvat siihen.
Ironisena välihuomiona mainittakoon Rantaman arvostelun paperiversion ingressi (paperi- ja nettiversioiden otsikot ja ingressit eroavat toisistaan, mutta siitä myöhemmin), joka toteaa ”Markku Eskelinen tunnetaan provokaattorina, mutta vähemmälle huomiolle on jäänyt hänen suuri panoksensa kirjallisuuden kehittämiseen”. Ja kas kummaa, itse arvostelussa käy juuri samalla tavalla, koska Rantaman täytyy valita taustaksi Jälkisanat voidakseen oikeuttaa Tarkka- ja kritiikkitraumansa loputtoman tuntuisen läpityöskentely-yrityksen.
Kun noin kolmasosa arvostelun tilasta on käytetty Rantama siirtyy vihdoin kommentoimaan Kolmen kehän sirkusta: ”Jos Eskelinen ennen halusi olla kulttuurin aallonharjalla ja uuden ääressä hyvissä ajoin ennen muita, on hänen uudessa Kolmen kehän sirkus -esseeteoksessaan silmiinpistävää takertuminen menneisyyteen.” Tämän sitaatin jälkeen Rantama siirtyy puolustelemaan Tarkkaa ja kirjallisuuskritiikkiä, johon kuluukin arvion seuraava kolmannes. Yllättävästi Rantama ei tässä yhteydessä edes mainitse Kolmen kehän sirkuksen suppeaan nettiosuuteen sisältyvää ja aiemmin julkaistua esseetä Kirjallisuuskritiikki ja diversiteetti (vuodelta 2018), johon Tarkka-esseessä annetaan linkki ja jossa teen muun muassa juuri sitä mitä Rantama väittää että en tee: argumentoin joidenkin kriitikoiden työtä vastaan. Rantaman amnesia ulottuu oudosti myös niihin Kolmen kehän sirkuksen kohtiin, joissa eräiden kriitikoiden työtä arvioidaan erittäin myötämielisesti. Onko sittenkin niin, että diversiteetti kelpaa Rantamalle kirjallisuudessa, kirjallisuusteoriassa ja kirjallisuushistoriassa, mutta ei kirjallisuuskritiikissä?
Mielenkiintoisempaa on, ettei
Rantama perustele ”menneisyyteen takertumistani” kuin Tarkka-esseellä eikä
siinäkään yhteydessä selviä mitä Rantama tarkoittaa sen enempää menneisyydellä
kuin takertumisellakaan. Onko odotuksena se, että kaikkien esseeteostani
pitäisi viitata tulevaisuuteen? Vai se, että kaikki vähänkään
kirjallisuushistoriaan viittaavat ja kirjallisuushistoriasta tukea hakevat
esseet eivät ole suotavia? Saako esseisti kirjoittaa yhä vielä kirjoja kirjoittavista eläkeläisistä tai jopa kuolleista kirjailijoista? Miten Rantama muka tunnistaisi uutuuksia? Mistä hän tietää, että en
ole uutuuksien äärellä eikä Kolmen kehän sirkus edistä diversiteettiä? Mikä on se uutuus, joka kirjastani puuttuu? Enkö voisi edes kerran haluta olla jotakin muuta kuin kirjallisuusoraakkeli?
Huvittavinta Rantaman
uutuusodotuksissa on se, että Kolmen kehän sirkuksesta löytyy vastauksia
niihinkin. Poimin vastaukseksi yhden lyhyen kappaleen, joka on vain pieni osa
vastausta: ”Keinojen historian kannalta kysymykseen postmodernismin jälkeisestä
ajasta on helppo vastata kahdella toisiaan täydentävällä tavalla. Jos haluaa
jatkaa kirjallisuuden keinovarannon laajenemisen seurantaa ja löytää uutuuksia,
huomio kannattaa siirtää elektroniseen kirjallisuuteen ja auratureen (ja olisi
kannattanut siirtää jo ajat sitten). Jos haluaa pysytellä paperiteknologisissa
ratkaisuissa, tulee kenties huomanneeksi, että keinovalikoiman karttuminen on
olennaisesti hidastunut, ellei peräti pysähtynyt. Tästä ei kuitenkaan ole
seurauksena pastisseja tai kierrätystä vaan kulttuuri- ja aikakausirajoja
ylittäviä yhdistelmiä, sommittumia ja niveltymisiä, joiden havaitseminen
edellyttää kunnollisia pohjatietoja mediamantian sijaan.”
Lyhyempi vastaus on
lukijaystävällisesti poimittu kirjan kansiliepeeseen: ”Siirtymässä realismista
modernismiin menetettiin suurin osa lukijoista, siirtymässä modernismista
postmodernismiin suurin osa tutkijoista ja siirtymässä postmodernismista
elektroniseen kirjallisuuteen suurin osa kirjailijoista, mutta ei hätää sillä
tuhoutuvassa multimodernistisessa maailmassa paikallaan voi pysyä kulkemalla
eteenpäin tai taaksepäin. Down is the new up.”
Tässä varmuuden vuoksi vielä kolmaskin
osittaisvastaus, joka löytyy kirjan johdannosta: ”Uusien tai sellaiseksi
koettujen kirjallisuus- ja mediailmiöiden esitteleminen ja esseemäinen
analysointi kiinnosti yhä vähemmän verrattuna niiden akateemiseen tutkimukseen
tai toteuttamiseen edes demoversion muodossa.”
(jatkuu)